Ahad, 20 Mac 2011

Ini Serius!!!!! Jangan Bunuh Semut

Posted by LeptoSpyra at Ahad, Mac 20, 2011
Wey, lepas ni jangan bunuh semut.

Kalau sebelum ni tak tahu, dimaafkan kot.

Sekarang dah tahu, jangan buat dekkk je.

Dalam sebuah hadith dari Ibnu Abbas ra ia berkata; "Rasulullah SAW melarang membunuh empat macam binatang: semut, lebah, burung hud hud dan burung shurad".

Hadith ini menunjukkan hukum haram membunuh empat macam binatang tersebut dan memakannya.

SUMBER

Semut sejenis binatang yang berada dimerata-rata tempat, jika kehadirannya menimbulkan mudarat bagi diri kita dan anak-anak, seperti gigitannya dan sebagainya, maka dibolehkan mengusirnya denga penyapu, jika ia terbunuh bukanlah perkara yang kita inginkan.

Jika ia memiliki sarang, korek dan angkatlah sarangnya itu serta buanglah ke luar rumah, setelah itu tutuplah lubang tersebut agar ia tidak membuat sarang kembali.

Usaha yang kita lakukan tak lebih untuk mencari keberkatan dan mengikut sunnah Rasulullah SAW. Sebab pasti ada hikmah yang terkandung dalam larangan dan suruhan yang disampaikan oleh Rasulullah SAW yang kita tidak mampu untuk memahaminya secara lebih pasti. Wallahu 'aklam.


Semut!



Lebah!



Burung hud hud!



Burung shurad!

Maaflah, tak tahu la macam mana rupa burung tu.
Ampun!!!

3 comments:

Makbed on 20 Mac 2011 11:18 PTG berkata...

Astaghfirullah... makbed baru je panggil pest control boh racun semut. taknak kasi semut dtg umah.

shereena on 21 Mac 2011 12:25 PG berkata...

baru tau...thanx 4 da info^^

Hana on 21 Mac 2011 8:22 PG berkata...

makbed- tu bunuh ke, halau? kalau halau xpa kot.

shereena- saya pun baru tahu jugak!! =p

 

Ini Blog LeptoSpyra Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez